Coroanele si costumele sint exact ca la Mihail si Tecla de pe reversul Aceeasi cruce a ramas in miinile (cu gloli sau fara) si pe coroanele tuturor imparatilor) iconoclasti, iar Constantin al V-lea a facut din ea - precedat probabil de Artavasde, duprt cum am aratat - motivul central al reversului monedelor sale de argint. F. Kraus, Jabri ibn Hayyam, II, Cairo 1942, p 134, n.
biserica speranta cluj
Avers: bustul lui Constantin al IV-lea, frontal ; casca cu egreta si un sir dublu de perle la baza ; cuirasa, scut decorat cu o figura ecvestra ; tine o lance asezata oblic pe umarul drept. compunere despre biserica Armatele bizantine, philochristoi (iubitoare de Christos), l-au azvirlit in prapastie, stergindu-i amintirea de pe fata pamintului etc. m josul umerilor). Articol original Or, daca retinem data propusa de noi pentru mozaicurile navei de la Betleem - putin dupa 680, curind dupa cel de-al Vl-lea Sinod ecumenic -, cronologia nu se arata mai putin favorabila analogiei stabilite de noi, pu- nind, in acelasi timp, in evidenta faptul ca tocmai patricienilor crestini din Ierusalim, atelierului care cu putin timp inainte lucrase la Betleem sau altuia similar, s-a adresat califul Abd el-Malek pentru decoratia moscheii sale.
biserica evanghelica
Niciodata inainte nu fusese vazut un imparat care sa apeleze la puterea unei icoane, asa cum au facut-o suveranii de la sfirsitul secolului al Vl-lea si inceputul celui urmator. � 25, col. Vedem, de pilda, o mare bazilica flancata de un turn, care ar vrea probabil sa cvoce bazilica invierii de la Sfintul Mormint (il 148).
intr-o scrisoare61 adresata lui Toma, episcop de Claudiopolis, care inlaturase icoanele din dioceza sa, patriarhul iconofil judeca cu severitate aceasta initiativa, adaugind : "De altminteri, noi (crestinii) trebuie sa rasturnam argumentele pe care necredinciosii le-au adunat pentru a insulta Biserica lui Christos si sa dovedim ca ea sta pe temelii venerabile si divine". Odinioara, existenta unei iconografii a relicvelor sau a obiectelor materiale pe monedele musulmane parea exclusa din capul locului. Aceasta inovatie semnifica ea oare pur si simplu ca imparatii bizantini au revenit la cultul imaginilor ?
Avers : bustul traditional al lui Chosroes, cu schimbarea citorva detalii care, potrivit lui Miles, ar fi o adaptare la portretul ideal al califului ; pe margine, marturisire de credinta coranica ; anul 75 (695). Ne amintim totusi dorinta exprimata de Constantina, sora lui Constantin, de a obtine un portret al lui Christos 7 - in mod logic ea s-a gindit ca-l poate gasi in Palestina - si raspunsul iritat al lui Eusebie care ii explica printesei de ce dorinta ei este inaccep- i abila. Acest verset evoca, dupa cum am mai spus, casa Domnului si ii preamareste sfintenia inainte de distrugerea ei definitiva in 1922, absida bisericii Adormirii din Niceea prezenta, ca si la Tesalonic, aceeasi suprapunere a unei Fecioare cu Pruncul peste o ampla cruce (il 122, 123).
Am aratat deja cum ar trebui sa explicam aceasta imprejurare, plecind de la traditiile proprii numismaticii imperiale 10 Ceea ce nu inseamna ca absenta oricarei imagini crestine pe monedele basileilor ic noduli din aceasta perioada nu are darul sa ne surprinda. E te probabil ca domnia primului imparat iconoclast nu a dat nastere unei iconografii monetare inspirate de noua politica religioasa, iar acest lucru nu ne mira, pentru ca basileii care l-au precedat imediat pe Leon al III-lea nu obisnuiau sa reprezinte nici o imagine religioasa pe monedele lor. Avers : Theofil bust vazut din fata; stemma perlata cu cruce; mantie cu fibula rotunda cu trei verigi ; cruce cu dubla traversa in dreapta, mappa in stinga.
Caci, din dragostea inimii int-oreindu-si privirea cu tandrete spre cel nascut (al ei), cea care, prin caracterul lipsit de durere si supranatural al nasterii, este in masura sa aprira sub ochii nostri sub o infatisare irezistibila si netulburata, aproape ca arc un aspect impunator . Monografie : S. Un scut de acest' gen, purtat de o Nik?, apartine iconografiei triumfale. Accste figuri impodobesc culmea bisericii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu